Door de toenemende digitalisering en internationalisering hebben ondernemers tegenwoordig ontelbare concurrenten. Persoonlijk contact en klantgerichtheid maken meer dan ooit het verschil. De klassieke business card, die ondernemers uitwisselen tijdens ontmoetingen, blijft dus een uitermate belangrijk marketing instrument. Om zoveel mogelijk resultaat uit je persoonlijke contacten te halen, ontwikkel je als ondernemer best een visitekaart die opvalt en bijblijft. Hieronder 6 tips om mee rekening te houden:

1. Hou steeds je basisdoelstelling voor ogen

De basisdoelstelling van een business card is voor elk type van ondernemer dezelfde: in contact blijven met potentiële klanten of partners na een ontmoeting. Vandaar dat de contactgegevens nog steeds de meest belangrijke informatie zijn om weer te geven op een business card. Wees er zeker van dat alle noodzakelijke gegevens aanwezig zijn op je kaartje die nodig zijn om contact op te nemen: naam, gsm- of telefoonnummer en emailadres. Verwijs ook steeds naar media waar potentiële klanten bij interesse meer informatie kunnen terugvinden zoals een website en/of een social media pagina. Afhankelijk van het soort business kan het ook een surplus vormen om het adres van de onderneming te vermelden. In bepaalde bedrijfstakken kan jouw locatie immers een voordeel op mogelijke concurrenten betekenen. Bovendien geeft de aanwezigheid van een websitepagina, social media pagina of kantooradres vaak een bepaalde credibiliteit aan je onderneming. Wees echter wel kritisch bij de meerwaarde van het toevoegen van informatie om te vermijden dat je niet voldoende plaats overlaat voor visuele elementen (zie tip 2).

2. Gebruik beeldmateriaal

Afbeeldingen zeggen vaak meer dan woorden. Dit geldt eveneens voor business cards. Bovendien blijven afbeeldingen beter hangen in onze hersenen en vormen ze vaak het onderwerp van gesprekken. Vandaar dat je als ondernemer best minstens één van de 2 kanten van je business card houdt voor een afbeelding. Afhankelijk van je business, kan je opteren voor verschillende opties. Voor diensten waarbij persoonlijk contact belangrijk is (bijv: consultancy, advisory, immo, coaching,…) raad ik aan een profielfoto van jezelf op de kaart te plaatsen bij je contactgegevens. Zo zal je gezicht na een gesprek opmerkelijk beter bijblijven bij je gesprekspartner, en bovendien linkt deze je gezicht vaak automatisch aan je business.  Voor producten of diensten waarbij het esthetische aspect doorslaggevend is (bijv: mode, design, fotografie, kunst, …), adviseer ik om zeker een product- of portfoliovisual op de kaart te zetten. Heb je een krachtig logo dat op een visuele manier uitdrukking geeft aan je activiteiten, zet deze dan voldoende groot.  

3. Hou het professioneel

Net zoals bij een sollicitatiegesprek, is ook de eerste indruk van je business card cruciaal.

Hoewel ik zeker stimuleer om een creatieve toets aan je business card te geven, raad ik ten stelligste aan het binnen de professionele perken te houden. Credibiliteit vormt nog steeds één van de belangrijkste voorwaarden voor samenwerking. Gebruik daarom bijvoorbeeld steeds een professioneel emailadres op je kaart. Hotmail en yahoo adressen zijn uit den boze! Wees bovendien voorzichtig met humor en luchtige tekeningen. Deze zaken geven weliswaar een sympathieke indruk, maar impliceren soms indirect dat je je ondernemersactiviteiten niet al te serieus en/of professioneel aanpakt. 

4. Blijf hangen!

Als je een business card wil die zoveel mogelijk bijblijft, is het belangrijk om één of andere reden op te vallen. Een manier om het onderscheid te maken met andere kaartjes kan zijn om felle kleuren of een verrassend design te gebruiken. Op die manier kan jouw business card zelfs even het onderwerp van gesprek vormen, zodat hij achteraf zeker bijblijft. Onderschat echter bij je kleurkeuze niet dat sober ook erg mooi kan zijn. Een simpele witte achtergrond kan vaak erg opvallen tussen al het kleurengeweld van andere kaartjes. Een verrassingseffect kan in dit geval toegevoegd worden door aan de andere kant wel een catchy kleur te gebruiken. Een andere truc om de aandacht te trekken is om de lay-out van horizontaal naar verticaal te switchen. Tot slot kan je ook enkele woorden in reliëf laten drukken. Dit geeft vaak een uiterst elegant en dynamisch effect! Helaas verhoogt dit de kostprîjs van je kaartjes aanzienlijk.  

Inhoudelijk kan je ook een element toevoegen waardoor de kaart langer bewaard blijft. Een tip hiervoor is om bijvoorbeeld de achterkant aan te wenden als stempelkaart (voor korting). Andere tip is om bijvoorbeeld een kalender of een andere nuttige tool af te beelden.

5. Laat weten waar je voor staat/wat je te bieden hebt.

Net zoals op een website, moet de ontvanger van je business card op enkele seconden kunnen definiëren waar jouw zaak voor staat. Vat in één zin samen wat jouw bedrijf doet. Deze zin of slogan moet een antwoord kunnen bieden op minstens één van volgende vragen: Welk probleem van jouw klanten los jij op? Welke behoefte van jouw klanten vul jij in? Wat kan jij voor jouw klanten betekenen? Hou het kort, krachtig maar vooral duidelijk. De ontvanger van de kaart moet onmiddellijk kunnen verstaan waar jij voor staat.

6. Print in kleine oplage

Iedereen weet waarschijnlijk dat business cards drukken in grote oplages de kostprijs per kaart opmerkelijk vermindert. Toch raad ik aan, zeker in de eerste maanden na je opstart van je activiteiten, om met een klein aantal exemplaren te starten. Je activiteiten en positionering wijzigen namelijk in deze periode nog regelmatig. Op deze manier kan je jouw business card regelmatig aanpassen aan je meest recente activiteiten zonder je oude business cards te moeten weggooien!

Om af te sluiten, geef ik toch nog graag mee dat het zo essentieel is je business cards steeds op zak te hebben. Zelf tijdens het sporten of bij de bakker kan je namelijk potentiële nieuwe klanten tegen het lijf lopen!

Alvast veel succes!